گربه های خیابانی، گربه های خانگی

این روزها توی هر جمعی که می رویم مهم ترین سوالی که مطرح می شود این است: می مانید یا برمی گردید؟ من فکر می کنم آدمی که رفت دیگر سخت است برایش که برگردد؛ ممکن است همیشه دلش هوای اینجا را داشته باشد و برای چیزهای به ظاهر مسخره تنگ شود اما دیگر نمی تواند اینقدر پرحاشیه زندگی کند؛ اینقدر پر تنش و اینقدر نامطمئن از فردا. فرق زندگی اینجا و آنجا مثل فرق زندگی یک گربه خیابانی است با یک گربه خانگی. یک گربه خانگی زندگی آرام و کم تنشی دارد و از آینده اش مطمئن است؛ اما محدود است و دور از طبیعت واقعیش. گربه خیابانی «رها» ست؛ هر چند که بعضی وقتها گرسنگی بکشد یا مجبور شود در جاهای کثیف دنبال غذا بگردد. گربه ای که زندگی در یک خانه امن را تجربه کرد مشکل می تواند دوباره به زندگی خیابانی برگردد. انگار که مثلا توی ذهنش مدام دو وضعیت را با هم مقایسه کند یا بدیهای زندگی جدید را پررنگ تر ببیند. مثل کسی که بعد از چند سال زندگی در اروپا بخواهد توی ایران این روزها زندگی کند. سخت است؛ خیلی سخت.  ولی فکر نمی کنم گربه برای ولو شدن و خمیازه کشیدن کنار شومینه خلق شده باشد.پی نوشت: تشبیهم شده شبیه تشبیه باران به پشه های روی بدن فیل منوچهری!

این نوشته در تردیدها و دغدغه ها ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

5 دیدگاه دربارهٔ «گربه های خیابانی، گربه های خانگی»

  1. . می‌گوید:

    سلام چه جالب نوشتی. خوبه پس اگر عادت کنیم.
    من فکر می کردم زندگی اون طرف برای کسی که مثلا میخواد رعایت کنه و مسلمون باشه خیلی سخت و طاقت فرسا باشه!
    مثل مثلا نجس و پاکی نمی دونم. خورد و خوراک…من زندگی نکردم و سردر نمییارم.
    ولی خیلی حس خوبی داشت نوشته.

  2. . می‌گوید:

    من یه نفر رو دوست دارم ولی اون خیلی به زندگی در خارج علاقه منده ولی منم خیلی پایبند عقاید اسلامیم هستم بخاطر همین نمی دونم ایا میشه خارج زندگی کرد و رعایت کرد یا نه!
    بحث حجاب نیست موارد دیگه مثل خمس زکات نجس پاکی حلال بودن این چیزا.
    و در عین حال راحت زندگی کردن و خوب معاشرت کردن.

  3. عتیق می‌گوید:

    سال اولش خیلی سخته ولی بعد آدم عادت می کنه و بار اولی که بیاد ایران و برگرده همه چیز براش آسونتر می شه.
    اونجایی که ما هستیم آدمهای مومن خیلی زیادن و هیچ مشکلی هم ندارن. کلا مراجع برای خارح از ایران احکام جداگانه ای دارن و آسونتر گرفتن همه چیز رو. برای همین آدم اگه اطلاع داشته باشه از احکام اونجا راحت می تونه زندگی کنه.
    البته مساله نجس و پاکی اگه برای کسی در حد وسواس باشه به نظرم هیچ جوری حل نمی شه و اونجا خیلی اذیت می شه. ولی در حد معمولش قابل حله.

  4. . می‌گوید:

    ممنونم از حرفی که زدی خیلی لطف کردی
    کدوم مرجع ها منظورته؟
    خامنه ای چطور

  5. عتیق می‌گوید:

    آقای سیستانی رو می دونم که در این مورد یه سری احکام جدا داره و یک کتاب هم هست که فتواهاشون در این مورد توش جمع شده. برای بقیه باید وقتی مثلا می خوای ازشون یه مورد مشخص رو بپرسی شرایط رو کامل توضیح بدی. جوابشون با اون چیزی که به صورت کلی توی رساله هست فرق داره.

دیدگاه‌ها غیرفعال هستند.